Saturday, March 3, 2012

Ce folosim în locul şerveţelelor umede pentru funduleţ?

De ce nu am folosit în mod regulat şerveţele umede pentru funduleţul bebeluşului?

(Şi sunt chiar destul de agasantă cu prietenele mele gravide, atunci când văd că ele le considera ca un lucru esenţial; normal, nu e vina lor, revistele şi reclamele pentru mame şi bebeluşi asta ne transmit)

Pentru că sunt foarte nesănătoase - citiţi ingredientele de pe ele! Eu am gasit mai multe tipuri de parabeni, alcool, şi multe alte chimicale, unele cancerigene, altele care distrug echilibrul pielii, care dau eczeme şi iritaţii. Puteţi să căutaţi detalii despre ingrediente aici. Contrar a ceea ce crede toată lumea, ele nu sunt doar şerveţele îmbibate cu apă!

Şi îmi amintesc de perioada de început a diversificării, când auzeam multe mămici spunând "păi nu-i gătesc orez fiert, îi dau fulgi de orez speciali pentru bebeluşi, pentru că doar aceştia sunt buni pentru bebeluşi, ei nu pot digera mâncarea gătită!". Poftim? Mi se pare că în unele privinţe am ajuns atât de îndoctrinaţi de reclame, încât am ajuns să credem nişte absurdităţi. Normal că la asta contribuie şi articolele plătite de companiile de mâncare pentru bebeluşi, din revistele sclipicioase despre bebeluşi. Şi doctorii pediatri şi de familie, care îşi mai iau un pic de contribuţie pe seama naivităţii noastre... Exact la fel aud multe mămici spunând "păi am cumpărat şerveţele umede de unică folosinţă Sensitive, pentru că doar acestea sunt ok pentru funduleţul bebeluşilor, nu apa".

Ah, şi într-o discuţie dintre mai multe mămici pe această temă am prins şi expresia mult folosită în ultima vreme "Apa se folosea pe vremea bunicii, nu am de gând să mă întorc la vremurile acelea, ci să profit de inovaţii!". Dacă ar şti aceste mămici că de fapt alţii profită de ele, şi le manipulează în legătură cu ce au mai scump pe lume...

De ce am spus sus "în mod regulat"? Pentru că pe maşină mi-am dus o dată un pachet de şerveţele umede bio, care să nu conţină atâtea chimicale. Dar pentru că funduleţul lui nu era călit de la naştere nici cu acestea, nici cu alcoolul direct pe piele, s-a iritat rău de tot. Aşa că de atunci mi-am dus cu mine în maşină mereu şerveţele de bucătărie (rolă) şi o sticlă de apă special pentru acest lucru.

Ce am folosit eu când era puiul meu mic?

Am prins bebeluşia lui toamna-iarna-primăvara. Aşa că am avut la fix caloriferul pentru a menţine un vas cu apă curată caldă. Masa de înfăşat era chiar lângă calorifer, aşa că atunci când îl schimbam udam repede un şerveţel (prosop de hârtie) din role pentru bucătărie şi îl spălam uşor. Am observat că aceste şerveţele sunt foarte absorbante şi nu se rup atunci când sunt ude, de aceea le-am ales. După ce ştergeam cu unul, îl tot aruncam în coşul de gunoi aşezat lângă masa de înfăşat. Nu îl mai bagam în apă, ca să n-o murdăresc, logic.

După ce a mai crescut puţin, am început să-l spăl în lighean, şi după ce a stat în picioare, în cadă, cu duşul. Ştiu că sunt multe mămici care îi spală la chiuvetă, dar eu nu am reuşit să mă împac cu metoda aceasta. Dar cunosc şi multe mămici care până când au renunţat la scutece, au folosit la fiecare schimb şerveţele umede din comerţ, pline de chimicale, fără să ştie care sunt consecinţele pe termen lung. Şi fără să-şă dea seama că, aşa cum sunt medicamente sub formă de creme, care intră rapid în fluxul sangvin, aşa şi aceste chimicale, ajung repede în organismele micuţilor, nu distrug doar pielea. Mai multe puteţi citi aici şi aici.

Ce aş folosi acum, la următorul bebeluş?

Chiar dacă şerveţelele cu apă caldă erau o soluţie bună pentru pielea şi sănătatea bebeluşului meu, totuşi nu erau o alegere ecologică. Acum aş alege să folosesc şerveţele din bumbac. Noi avem în magazin şerveţele din bumbac organic, dar sunt sigură că vă puteţi face rost sau vă puteţi confecţiona orice fel de şerveţele.

Le-aş folosi simplu, cu apă, în majoritatea cazurilor. După fiecare folosire le-aş pune la spălat.

Dar, atunci când aş simţi nevoia unei îngrijiri suplimentare, m-aş lua dupa următoarele reţete de soluţii pentru şerveţele:

1. Prima dată am văzut-o în 2010 pe Kristen Suzanne (greenmommyblog) cu o reţetă utilă.

2. Şi azi am văzut pe un blog mai multe reţete. Acesta este şi motivul pentru care mi-am amintit să vă scriu azi despre acest lucru. Multe reţete frumoase pentru multe afecţiuni sau situaţii. (Cu menţiunea că în loc de baby oil, acolo unde apare, se foloseşte orice ulei vegetal bun pentru bebeluşi, nu Uleiul pentru bebeluşi din comerţ, care conţine ulei mineral, foarte nesănătos pentru piele, cum puteţi citi aici. )


Sper să vă fie de ajutor în eliminarea folosirii chimicalelor asupra pielii sensibile a bebeluşului dumneavoastră!

22 comments:

  1. Eu ptr deplasari am folosit un timp serveteleumede de la DM. imi aducea o prietena de-a mea a carei mama ii aducea... :))
    Insa ptr acasa am facut un amestec intr-o sticluta cu fas de gel de aloe vera+ulei de galbenele. Si cu rola de hartie, asa cum ai facut si tu.
    Asta numai de cand cu fiica mea, ca la baiat.. nu stiam eu de asa ceva.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Dupa ce am vazut cum s-a iritat de la cele bio, si eu am prospectat piata si am vazut ca cele albe de la dm nu au atatea chimicale (dar nici numai apa nu sunt :D). Si eram decisa sa le iau pentru drumuri mai lungi. Dar intre timp, Alex a ajuns sa nu mai faca nimic cand e pe masina :D.

      Delete
    2. Faina reteta ta, de tinut minte!

      Delete
    3. Raluca draga, de cand am inceput serviciul si am intrat in contact cu servetele & scutece p-----s am devenit obsedata de spalatul pe maini la servici.
      Despre miros ce sa mai zic... cum le place altora sa le miroasa asa bebelusii .. ?
      Mai ales ca le sterg si fata si funduletul, si manutele cu ele.

      Delete
    4. Of :(
      Oare parintii le pun pentru voi? Sau sunt de la institutie?

      Delete
  2. Parintii le aduc ptr copii. odata cu scutecele. sa le folosim pe ei.
    vorbeam cu o mamica zilele trecute si ii spuneam ca mirosul meu ascutit (ca si gustul de altfel) mi s-a upgradat de cand n-am mai fost in preajma substantelor astea, de fapt nefolosindule si nemai avand contact cu ele as putea zice ca organismul meu s-a cam curatat de multe ... astfel ca atunci cand le simt mirosul de la distanta il deosebesc de mirosurile curate, naturale, safe :)
    stiu ca par cam ciudata :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nu, nu esti ciudata. Eu dupa vreo 2-3 ani de pauza, cand ma ating de zahar, ma simt ingrozitor. Sete, dureri de cap, ameteli si tot timpul ma si imbolnavesc :D.

      Delete
  3. Aoleo. Asa a patit fratele meu. In perioada cat a stat la mine l-am lasat sef in bucatarie. Si a simtit atacul zaharului in organism prin durerea de dinti. El n-a mai consumat zahar de vreo cativa ani.

    Eu de cand m-am angajat sunt un fel de radar ptr substantele nocive. Le simt de cum intru intr-o incapere. Odorizantele de baie, spraiurile, detergentii, ... ca sa nu mai vorbesc de mirosurile din bucatarie. (ma refer la cel de carne)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Of, nu-ti spun cum mi se face rau la odorizantele alea de camera cand merg la cineva acasa :(

      Delete
  4. astazi ma apuc sa amestec intr-o sticluta tip spray, una dintre retetele de la zany zebra. super idee
    pana acum foloseam doar servetele de la DM, dar am facut prostia chiar luna trecuta de a cumpara un bax de 4 pachete serv.umede galbene - si uitandu-ma la ingredients, abia dupa ce am citi postul despre produse cosmerice, am decoperit ca nu-s deloc departe de celelalte. despre care albe de la DM vorbiti voi?
    despre serv.de la pampers, nici nu mai are sens sa discutam..
    totusi sa faci asa o schimbare nu e usor, recunosc.. cred ca treptat voi reusi doar. mai ales ca noi ne plimbam si nu suntem acasa cam jumatate din zi ..

    ReplyDelete
  5. ahh. mi am amintit ceva.
    eram in parc nu dmult si celui mic i-a picat suzeta pe jos si pana nu dadeam de o fantana, nu doream sa i-o dau inapoi. m-a socat cand o mamica mi-a oferit servetelele ei umede ca sa sterg suzeta.. am refuzat politicos.. dar imi era asa aiurea sa incep sa-i spun cate porcarii sunt in serv alea si cum nu vreau eu sa aiba contact cu gurita lui sau a oricarui bebe..
    ce-i drept..pana sa citesc..s-a intamplat sa-l mai sterg si eu pe obraji pe cel mic dupa ce a mancat cu serv umede.. :-s

    ReplyDelete
  6. Mariaaa, erau mai demult unele cu ambalaj alb, nu stiu daca mai sunt. Dar oricum, tot aveau ceva si alea.

    Iar cu stersul copiilor pe fata si pe maini cu servetele umede, cred ca iarasi politicile lor de marketing ne-au dat de inteles ca e mai bine decat un servetel umezit cu apa pur si simplu. Sa ne spui cum te descurci cu solutia facuta!

    ReplyDelete
  7. Fetita mea s-a iritat de la servetelele umede ingrozitor si nu-i trecea cu nimic. De cand avea o luna si un pic nu le-am mai folosit si pana am scapat de pampersi am folosit vata clasica inmuiata in apa. Am avut un o cana fierbator care incalzea apa in cateva secunde si era numai buna de sters o poponeata sensibila. La fel de rau ca si la servetele a fost si cu pampersii. I-am scos pe la 1 an si 3 luni pt ca se irita si nu-i mai trecea cu nimic. Cum ii puneam pampersul la somn se irita parca si mai tare decat era inainte de culcare.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, cunosc multi bebelusi care au tinut-o tot intr-o rana si un tratament, si parintii nici nu s-au gandit sa renunte la servetele, mai ales daca erau etichetate "sensitive", aveau impresia ca si acelea sunt impotriva iritatiei, careia nu-i gaseau cauzele. Apropo de iritatiile date de scutece, din experientele celor din jurul meu, si ale mele cand am folosit scutece de unica folosinta, marca cea mai intalnita e si cea mai iritanta. Mai ok au fost libero si huggies.

      Delete
  8. http://www.diynatural.com/homemade-baby-wipes/

    ReplyDelete
  9. http://www.hybridrastamama.com/2011/04/cloth-diaper-wipe-solution-recipes-and-more.html

    ReplyDelete
  10. http://issuu.com/naturalmothermagazine/docs/march_april_2014/71

    Despre folosirea servetelelor textile

    ReplyDelete
  11. Alta reteta de solutie pentru servetele: http://www.earthmamaangelbaby.com/mama-resources/expert-panel/diba-tillery-rn-bsn/making-homemade-baby-wipes

    ReplyDelete
  12. Toate retetele sunt in engleza.....Nu toate mamicile stiu engleza :( incat sa se bucure de retetele de la zany.zebra :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Raluca, multumim de atentionare, nu ne-am dat seama. Ramai in zona, cat putem de repede traducem cateva, ok?

      Delete
    2. http://kiddyshopblog.blogspot.ro/2014/05/retete-de-solutii-pentru-igiena-intima.html

      Delete
  13. https://youtu.be/gJUqafCMshY?t=1m43s

    ReplyDelete